آموزش جنسیسکس تراپیمطالب و اخبار

تاثیرات مخرب فیلم های پورن

اگر شما هم مانند بسیاری از افراد دیگر به اینترنت دسترسی داشته باشید، به احتمال زیاد دست کم یک بار در زندگی با فیلم های پورن یا پورنوگرافی برخورد داشته اید. در واقع فیلم ها و عکس های پورن به راحتی در دسترس همه هستند و پیدا کردن آنها بسیار ساده است. به همین دلیل و از آنجا که تولید و پخش فیلم های پورن بسیار رایج هستند، مشاهده آنها و حتی اعتیاد به آنها ممکن است به نظر طبیعی و نرمال رسیده و عوارض جانبی آنها نادیده گرفته شوند. حتی بعضی از زوج ها و کارشناسان این حوزه بیان می کنند که دیدن فیلم ها و عکس های پورن، یک بخش سالم از رابطه زناشویی است.

با این حال، همه ما درباره عواقب مضر پورنوگرافی چیزهایی شنیده ایم، اما واقعا ریسک های دیدن فیلم ها و عکس های پورن چه چیزهایی هستند؟ در این مقاله با نتایج یک تحقیق بر روی عوارض این مسئله آشنا خواهید شد.

دیدن فیلم ها و عکس های پورن به روابط عاطفی آسیب می زند

تاکنون مطالعات متعددی بر روی تاثیرات پورنوگرافی بر روی روابط انسانی انجام شده است و نتایج این تحقیقات کاملا هشداردهنده هستند. بر اساس گفته متخصصان، دیدن فیلم ها و عکس های پورن، رضایت مندی جنسی را در بین زن و شوهرها پایین می آورد. آنها می گویند که «یکی از تاثیرات مخرب پورنوگرافی و دیگر صحنه های اروتیک، آن است که توانایی لذت بردن شما از رابطه جنسی را کاهش می دهند». این مسئله به خودی خود می تواند به یک مشکل بسیار جدی در روابط انسانی و بخصوص ارتباطات عاطفی و زناشویی تبدیل شود. همچنین با توجه به یافته های موسسه Psychology Today، پورنوگرافی میزان تعهد میان زوجین را پایین آورد و احتمال خیانت در بین آنها را افزایش می دهد. محققان همچنین دریافته اند که افرادی که به دیدن فیلم ها و عکس های پورن عادت ندارند، دارای سطوح پاینی تری از تعاملات منفی بوده، تعهد بیشتر در روابط عاطفی خود دارند و رضایت مندی جنسی بیشتری را تجربه می کنند.

محصولات پورن اعتیادآور هستند

مرکز پاداش مغز به چیزهایی که برای بقا نیاز داریم، مانند غذا، به شکل مثبت پاسخ می دهد. با توجه به تحقیقات انجام شده، زمانی که سیستم پاداش مغز فعال می شود، دوپامین ترشح کرده و این ماده شیمیایی باعث ایجاد احساس لذت و علاقه می گردد. بنابراین، احتمال این که ما چنین رفتارهایی را برای زنده ماندن خود تکرار کنیم، بیشتر می شود. جالب است بدانید که سیستم پاداش به صورتی مشابه به مخدرها و دیگر مواد اعتیادآور مانند پورنوگرافی واکنش نشان می دهد. این گفته به این معناست که پس از گذشت مدتی، مغز به استفاده از محصولات صنعت پورنوگرافی عادت کرده و میزان بیشتری از آن را تقاضا می کند. در این زمینه گفته می شود که مخاطبان چنین عکس ها و فیلم هایی، تلاش می کنند تا با صرف زمان بیشتر برای تماشای پورن و/ یا جستجو به دنبال شکل های آشکارتر و عجیب تر آن، هیجان و رضایتی را که قبلا تجربه می کرده اند، مجددا به دست آورند.

مانند اعتیاد به داروی مخدر، عادت به دیدن فیلم ها و عکس های پورن نیز با گذشت زمان بدتر می شود چرا که متوقف کردن این عمل بسیار دشوار بوده و فرد بدون استفاده از پورنوگرافی دیگر احساس نرمال بودن نمی کند. با این حال بسیار مهم است که بدانیم، همه افرادی که از محصولات پورن استفاده می کنند، به آن معتاد نیستند.

دیدن فیلم ها و عکس های پورن، باعث ایجاد انتظارات غیر واقعی در شما می شود

شاید اولین موضوعی که باید درباره فیلم ها و عکس های حاوی ارتباطات جنسی بدانید، آن است که صنعت پورنوگرافی دقیقا و تنها یک صنعت است. دست اندرکاران این صنعت برای درآوردن پول بیشتر، جوری عمل می کنند که همه چیز به چشم شما عالی و بی نقص برسد. بر اساس گفته کارشناسان، بازیگران حرفه ای پورن دارای یک تیم کامل از افرادی هستند که تلاش می کنند همه جزئیات به نظر بی نقص برسد، از کارگردانی و فیلم سازی گرفته تا نورپردازی و آرایش و گریم. حتی در برخی موارد، یک یا دو جراحی پلاستیک در اختیار بازیگر پورن قرار می گیرد. همه این موارد در کنار ویرایشی قوی که در ساختن فیلم ها و عکس های پورن اعمال می شود، انتظاراتی غیر واقعی از یک رابطه واقعی به تماشاگر پورن می دهد. بنابراین اگر باز هم تمایل به مقایسه رابطه جنسی یا عاطفی خود با موارد موجود در فیلم ها و عکس های پورن داشتید، این موضوع را به خود یادآوری کنید که آنچه دیده اید فقط یک فیلم کارگردانی شده بوده است و زندگی واقعی هرگز نمی تواند شبیه به آن باشد.

فیلم ها و عکس های پورن باعث آموزش جنسی غلط و ناسالم به بچه ها می شوند

متاسفانه و متاسفانه، بچه ها و نوجوانان به راحتی به پورنوگرافی دسترسی دارند. در واقع نتایج یک مطالعه نشان داده است که ۹۴ درصد از بچه ها قبل از سن ۱۴ سالگی در معرض فیلم ها و عکس های پورن قرار گرفته و ۵۳ درصد از آنها بر این باور هستند که آنچه در این فیلم ها و عکس های مشاهده کرده اند، یک تصویر واقعی از ارتباطات جنسی است. حتی بعضی از بچه های مورد مطالعه در این تحقیق، شروع به تقلید از کارها و حالت های موجود در ویدئوهای پورن کرده اند. شکی نیست که زمانی که کودک چنین محتوای آشکاری را ببیند و باور داشته باشد که این، همان ارتباط جنسی واقعی است، دیگر انتظاراتش از سکس واقعی کاملا منحرف می شود.

مشاهده فیلم ها و عکس های پورن باعث می شود که احساس تنهایی کنید!

همان طور که گفتیم در زمان مشاهده پورنوگرافی دوپامین در بدن ترشح می شود. در حالی که وجود دوپامین یک احساس خوب موقتی را ایجاد می کند، پورنوگرافی در طولانی مدت در شخص احساس تنهایی را به وجود می آورد. دکتر گری بروکز، روان شناسی که به مدت ۳۰ سال با معتادان به پورنوگرافی کار کرده است می گوید: «هرچه بیشتر یک فرد از محصولات پورن استفاده کند، احساس تنهایی در او شدیدتر خواهد بود».

مشاهده عکس ها و فیلم های پورن، فرد را تنها و مضطرب می کند و اینطور به نظرش می رسد که تنها راه مقابله با این احساسات، استفاده هر چه بیشتر از پورن باشد. افرادی که دچار مشکلات مربوط به اعتیاد به پورن هستند، در اغلب مواقع به دلیل ترس از پس زده شدن، آسیب خوردن یا دلایل متعدد دیگر، می خواهند که این موضوع را پنهان کنند. این حالت به خودی خود فرد را دچار انزوا می کند و بسیار مهم است که این فرد دارای سیستم حمایتی خوب باشد.

به همه دلایل گفته شده، حرف زدن درباره پورنوگرافی نباید تابو باشد. به این دلیل که افراد بسیار زیادی با آن درگیر هستند، مهم است که فضایی ایجاد شود که در آن عشق جای حجالت، شرم زدگی و استهزا را بگیرد. به خاطر داشته باشید که مانند بسیاری از مشکلات دیگر، با مسائل مربوط به پورنوگرافی هم نباید به تنهایی مواجه شد.

چگونه می توانید بر اعتیاد خود به فیلم ها و عکس های پورن غلبه کنید؟

اگر تاکنون متوجه شده اید که هر کدام از عوارض جانبی گفته شده در شما وجود دارند، از کمک افراد خبره استفاده کنید. بهتر است از احساس خجالت یا تنهایی دوری کرده و بدانید که افراد بسیاری با مشکلی شبیه به شما دست و پنجه نرم می کنند. اگر با صحبت کردن درباره مشکل خود راحت نیستید، منابع آنلاین و تلفنی زیادی برای کمک به شما وجود دارند. از سوی دیگر، اگر کسی را می شناسید که دچار مشکل اعتیاد به پورنوگرافی است، هرگز او را برای سوق دادن به سمت ترک، خجالت زده نکنید. نسبت به شخص مهربان و پذیرنده بوده، احترام او را نگه داشته و آن شکل از یاری و پشتیبانی که نیاز دارد را به او ببخشید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا