اختلالات جنسی مردانسکس تراپیمطالب و اخبار

کمبود میل جنسی مردان چیست؟ چه علائم و نشانه هایی دارد؟


کمبود میل جنسی مردان چگونه است؟

اگر بخواهیم تعریفی برای کمبود میل جنسی ارائه دهیم باید بگوییم، کاهش میل جنسی یا نبود و فقدان میل جنسی در فرد به منظور برقراری رابطه ی جنسی.
کمبود میل جنسی در مردان در بیشتر مواقع اکتسابی است، یعنی فرد آن را با گذشت زمان کسب می کند و از والدین به ارث نبرده است. در کمبود میل جنسی اکتسابی در مردان، فرد یک دوره مشخص و ثابت دارای میل جنسی مطلوب است و پس از پایان این دوره، دچار کاهش آن می شود. این کمبود میل جنسی ممکن است دلایل گوناگونی داشته باشد. در بعضی از موارد، کاهش میل جنسی فرد به علت قرارگیری او در شرایط خاص مانند شرایط آب و هوایی روی می دهد. اما باید توجه داشته باشیم که اگر فرد از زمان شروع دوران بلوغ و بعد از آن، میل جنسی نداشته باشد، دیگر بی میلی جنسی محسوب نمی شود؛ بلکه نوعی اختلال جنسی است.

نشانه های مختلف کمبود میل جنسی مردان

  1. فرد کمتر از گذشته تمایل به رابطه ی جنسی پیدا می کند و حتی گاهی تمایل به فکر کردن درباره ی آن را هم ندارد. تحقیقی که روی ۱۲۴ مرد انجام شد، نشان می داد افرادی که کاهش میل جنسی دارند، فعالیت ها و فانتزی های جنسی آن ها تغییر کرده و کاهش می یابد.
  2. فرد هیچ گونه تمایلی به رسیدن به ارگاسم ندارد. حالا چه با همسر در رابطه ی جنسی و چه به صورت خودارضایی.
  3. فرد می خواهد در رابطه ی جنسی باشد، اما نوعی بی تمایلی در او وجود دارد که او را از رابطه باز می دارد.
  4. یکی از شایع ترین علامت این افراد، به این صورت است که فرد قبلا شوق زیادی برای رابطه داشته است و گاهی حتی در رابطه ی با همسر، خواستار رابطه ی دوم نیز بوده است؛ اما اکنون درخواست همسرش را نیز رد می کند.

علل اختلال کمبود میل جنسی در مردان

آن چه باعث ایجاد یک نوع لذت و میل در فرد می شود، ترکیب دو عامل محیط و وراثت است که این دو عامل نقش مهمی در شکل گیری رفتار یک فرد دارند. کمبود میل جنسی، زیاد به وراثت بستگی نداشته و بیشتر تحت تاثیر محیط به خصوص در دوران کودکی و بلوغ است.
یکی از عواملی محیطی که باعث ایجاد این بی میلی در افراد می شود، سرزنش شدن توسط دیگران است که باعث می شود که فرد خود را برای انجام رابطه ی جنسی و فعالیت های جنسی مناسب ندانسته و تمایلی به آن نداشته باشد. افرادی که عزت نفس پایینی دارند، بیشتر دچار کمبود میل جنسی می شوند.
تجربه رابطه جنسی کم کیفیت، سواستفاده های جنسی در کودکی، تجربه ی تلخ کودکی از روابط والدین و… از عوامل مهم دیگری است که باعث کاهش میل جنسی در مردان می شود.
یکی دیگر از دلایلی که برای اختلال کمبود میل جنسی در مردان بیان می شود، اختلافات شدید آن ها با همسر و درگیری های بین آن ها است که درصد آن در مقایسه با موارد دیگر به نسبت بالاتر می باشد.
از عوامل دیگر کمبود میل جنسی مردان می ‌تواند به بیماری‌های مختلف و به خصوص بیماری های جنسی، داروها و مواد اعتیاد آور مثل مواد مخدر و الکل اشاره نمود. به عبارت دیگر می توان گفت افرادی که گرفتار دام اعتیاد هستند، تمایل کمتری به برقراری رابطه ی جنسی با همسر خود دارند.

درمان اختلال کمبود میل جنسی مردان

مردانی که گرفتار این اختلال هستند، باید به مشاوران مسائل جنسی مراجعه کرده و مشکل خود را با آنان درمیان بگذارند. سپس مشاوران به بررسی سابقه ی این اختلال و عوامل تاثیرگذار می پردازند و به فرد کمک می کنند تا آن را برطرف کند. زمانی که تشخیص لازم انجام شد، درمان های مناسب برای فرد در نظر گرفته می شود که مهم ترین این درمان ها در زیر آمده است:

  1. جایگزین تستوسترون هورمونی که در مردان میل جنسی را کنترل می کند، هورمون تستوسترون است. گاهی سطح این هورمون در بدن مرد کاهش می یابد که باعث کاهش میل جنسی او می شود. پزشک برای برطرف کردن این مشکل، مقدار معینی از این هورمون را به فرد تزریق می کند یا داروهایی به مرد می دهد که سطح تستوسترون او را افزایش داده و به دنبال آن میل جنسی او افزایش می یابد.
  2. نور درمانی مطالعات نشان می دهد اگر مرد در معرض نور مصنوعی درخشان قرار گیرد میل جنسی او افزایش می یابد.
  3. کاهش اضطراب بعضی از مردان زمان مواجهه شدن با همسر برای برقراری رابطه ی جنسی با او دچار استرس و اضطراب می شوند که نتوانند نیاز های جنسی همسر را برآورده سازند یا همسرشان از آن ها رضایت کامل جنسی نداشته باشد؛ لذا، دچار بی میلی جنسی می شوند که در صورت برطرف شدن این اضطراب، مشکل مرد نیز برطرف می شود.
  4. مشاوره های اختصاصی گاهی مشکل فرد به علت ترس او از حادثه یا عواملی که در گذشته اتفاق افتاده است، به وجود آمده و زمانی که بتوان این ترس را برطرف نمود، مشکل او نیز برطرف می شود. لذا مشاوران در جلسات چندگانه ای سعی می کنند مشکل فرد را بررسی و آن را حل نمایند و ترس او را از بین ببرند. زمانی که مشکل فرد برطرف شود، کاهش میل جنسی او نیز برطرف شده و میل جنسی او به حالت طبیعی برمی گردد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا