تربیت جنسی کودک و نوجوانسکس تراپیمطالب و اخبار

نقش مدارس و مهدکودک ها در تربیت جنسی چیست؟


نقش مهدکودک ها در تربیت جنسی فرزند

تربیت جنسی کودک، یکی از دغدغه‌ های خانواده‌ ها است که امروزه با پیشرفت وسایل ارتباطی مانند گوشی ها و اینترنت، اهمیت بیشتری پیدا کرده است. وظیفه اصلی تربیت فرزند، بر عهده والدین او است و پایه‌ های تربیت جنسی کودک در خانواده شکل می ‌گیرد و کم‌ کم تکمیل می ‌شود.
اولین مراکزی که کودک بعد از خانواده وارد آن می ‌شود، مهد کودک ها هستند. در نتیجه مهدکودک‌ ها دومین نقش را در تربیت جنسی کودک دارند. از این لحاظ موضوع تربیت جنسی فرزندان در مهد کودک ها به عنوان دومین محل آموزشی بسیار مهم تلقی می ‌شود و اگر آموزش ‌های مناسب در این مراکز صورت گیرد، می تواند تا حد زیادی، انحرافات جنسی در کودکان را کاهش دهد. از آن جایی که آن چه در دوران کودکی در ذهن کودک شکل می بندد، همیشه ماندگار است و دائم تکمیل می ‌شود، آموزش ‌های صحیح برای جلوگیری از انحرافات جنسی می توانند نقش بسزایی در تربیت جنسی فرزندان داشته باشد.

دکتر جورج وندر، محقق در زمینه ی انحرافات جنسی در مصاحبه ای  بیان می دارد:

 آنچه انحرافات جنسی را در ذهن بزرگسالان این چنین قوی کرده است، تربیت های اشتباهی است که این افراد در دوران کودکی داشته و اثرات آن در ذهن آن ها نقش بسته است و هم اکنون خود را به شدت در قالب یک سری از انحرافات جنسی نشان می دهد و از آن جایی که اولین مراکز تربیتی بعد از خانواده، مدارس هستند، باید برای جلوگیری از این انحرافات، توجه خود را به آن ها معطوف کنیم.

نقش مدارس در تربیت جنسی فرزند

یکی از مهم ترین مراکز تربیتی برای کودکان، مدارس هستند؛ زیرا در این مکان است که تربیت های مختلف فرزندان و از همه مهم‌ تر تربیت جنسی کودک، شکل اصلی خود را پیدا می‌ کند. اما مدارس می‌ تواند خود عامل اصلی انحرافات جنسی کودکان باشند؛ زیرا فرزند شما در این مکان با افراد جدید آشنا می شود و اخلاق های جدید را مشاهده می کند. بعضی از این افراد در خانواده‌ هایی بزرگ شده اند که از نظر مسائل جنسی، بی بند و بار هستند و فرزند آن ها نیز ذهنش با انحرافات جنسی پر شده است. مسئله ‌ی غیر قابل انکار این است  که کودک ممکن است با یکی از این افراد هم صحبت شود و او نیز با کودک شما درباره مسائل جنسی صحبت کند، به نوعی می ‌توان گفت مدارس یکی از مهم ترین مکان های مبادله اطلاعات بین افراد هستند. مبادله ی اطلاعاتی که محتوای آن می‌ توانند موثر و سازنده باشد یا کودک را تا اعماق انحرافات جنسی پیش ببرد. لذا توجه به آنچه کودک در این مکان یاد می ‌گیرد، بسیار مهم است.

زمانی که کودکان وارد مدارس می ‌شوند، ذهن آن ها در مرحله ‌ای است که آمادگی پذیرش بسیاری از مسائل جدید را دارد. مشاوران کودک توصیه می کنند که بهتر است والدین قبل از آن که خود کودک با مسائل جنسی در مدارس و بعضا سایت ها آشنا شود و مطالبی گاها اشتباه را بیاموزد و زمینه‌ های انحراف جنسی در او شکل گیرد، خود این مسائل را به او بگویند و مدارس نیز سعی داشته باشند در کنار آموزش علم به تربیت جنسی فرزندان نیز بپردازند.

مراحل تربیت جنسی در مدارس، مهدکودک‌ها و پیشگیری از انحرافات جنسی

  1. آموزش مسائل جنسی آموزشاگر آموزش مسائل جنسی در مدارس به خوبی صورت گیرد، می ‌تواند شکل صحیحی از تربیت جنسی را در ذهن کودکان به وجود آورد و به سوالات آنها پاسخ داده شود.
  2. آگاه کردن کودکان با پیامدهای انحرافات جنسی
  3. ایجاد فضای مناسب در مدارساگر این مراکز آموزشی، فضایی برای مبادله فیلم یا عکس نامناسب باشند، می ‌توانند به راحتی زمینه انحراف جنسی را فراهم آورند.
  4. محتوای کتب درسی و آگاهی کامل معلماناگر به گونه ‌ای باشد که به تمام مشکلات و سوالات جنسی کودک پاسخ دهد، می تواند موفق ترین مکان در تربیت جنسی کودک شود.

کارهایی که در مدارس با آنها می‌توانند تربیت جنسی کودکان را مرتفع سازند

برنامه هایی که در یک مرکز آموزشی انجام می ‌شود می‌ تواند مهمترین نقش را در تربیت جنسی کودک داشته باشد.

  • کنترل محرک های جنسی
    اگر به آن توجه شود، می ‌تواند تا حد زیادی انحرافات کودکان را کاهش دهد. این محرک ها شامل فیلم و عکس ها هستند.
  • پر کردن اوقات فراغت کودکان
    پر کردن اوقات فراغت با برنامه های مفید به نحوی که هم مطالب جدید بیاموزند وهم به سوالات آن ها پاسخ داده شود؛ می تواند کشش آنها را به منابع اشتباه از بین ببرد.
  • ایجاد اعتماد در کودکان
    باعث می شود کودک مشکل خود را به راحتی درمیان گذاشته و آن را حل نماید.
  • آموزش مطالب شرعی
    باعث می شود دانش آموزان جواب سوالات خود را در قالبی درست و از دین دریافت کنند.
  • تقویت اعتقادات دینی در کودکان
    کودک می تواند نظر دین را در مورد یک مسئله بداند و در صورت مواجه با مسئله ای خلاف دین، وارد آن نشود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا