آموزش جنسیسکس تراپیمطالب و اخبار

اندام تناسلی مرد

به طور کلی ارگان های موجود در اندام های تناسلی مرد یا سیستم تولید مثل او، برای رسیدن به اهداف زیر عمل می کنند:

  • تولید، نگهداری و انتقال اسپرم (سلول تولید مثل مردانه) و مایع محافظ آن (منی)
  • تخلیه اسپرم در دستگاه تناسلی زن در هنگام برقراری رابطه جنسی
  • تولید و ترشح هورمون های جنسی مردانه که مسئول محافظت از سیستم تولید مثل مردانه هستند.

دستگاه تناسلی مردان از چه قسمت هایی تشکیل شده است؟

برخلاف دستگاه تناسلی زنانه، بیشتر قسمت های سیستم تولید مثل مردانه، در بیرون از بدن او قرار دارند. این ساختارها شامل موارد زیر هستند:

  • آلت تناسلی
  • کیسه بیضه
  • بیضه ها
  • رگ وابران
  • کیسه منی
  • غده پروستات
  • مجرای ادراری

چه بخش هایی در آلت تناسلی مردان وجود دارند؟

آلت تناسلی آقایان از سه بخش اصلی تشکیل شده است: ریشه، بدنه و کلاهک. بخش ریشه آلت تناسلی به پایین تنه و دیواره لگن متصل بوده و به قسمت وسطی آلت، بدنه گفته می شود. بخش بدنه از سه فضای استوانه ای شکل و متشکل از بافت نرم درست شده است. زمانی که دو ناحیه بزرگتر با خون پر می شوند، آلت مرد بزرگ و سفت شده و به اصطلاح دچار حالت نعوظ می شود. دو قسمت استوانه ای پهلو به پهلوی هم قرار گرفته و حجم آلت تناسلی را تشکیل می دهند. فضای استوانه ای شکل سوم از این بافت نرم، مجرای ادرار را احاطه می کند. کلاهک آلت، به انتهای مخروطی شکل یا سر آلت گفته می شود و یک مرز کوچک آن را از بدنه یا تنه آلت تناسلی جدا می سازد.

بیضه های مرد چه کاری انجام می دهند؟

بیضه ها از دو بدنه بیضی به شکل زیتون تشکیل شده و دارای دو عملکرد اصلی هستند: تولید اسپرم (سلول تولید مثل مردانه) و تولید تستسترون (هورمون جنسی مردانه). دو عضو اپیدیدیم و رگ وابران به بیضه ها متصل بوده و در انتقال سلول های اسپرمی که در بیضه های تولید می شوند، نقش دارند. واژه بیضه معمولا به تمامی این ساختار اطلاق می شود.

کیسه بیضه چیست؟

اسکروتوم یک کیسه باریک متشکل از پوست و عضله است که بیضه ها در آن قرار گرفته اند. کیسه بیضه در واقع مانند یک سیستم کنترل آب و هوا عمل می کند و اجازه می دهد که بیضه ها در خارج از بدن مرد قرار گرفته و دمای آنها کمی خنک تر از دمای نرمال بدن او تنظیم شود. این تنظیم دما، یک فاکتور مهم در رشد اسپرم به شمار می رود. عضلات موجود در کیسه بیضه، که ماهیچه کرماستر نام دارند، بسته به دمای محیط، بیضه ها را کمی در کیسه بیضه حرکت می دهند.

رگ وابران و کیسه منی چه نقشی در سیستم تولید مثل آقایان دارند؟

زمانی که اسپرم تولید می شود، از یک مسیر مشخص به نام اپیدیدیم و بعد از راه یک لوله به نام رگ وابران عبور می کند و سپس به کیسه منی می رسد تا یک مجرای انزالی را تشکیل دهد. کیسه منی، مایع مورد نیاز برای تغذیه اسپرم و لیز و روان کردن مجرای ادرار را تولید می کند. این مایع در نهایت با مایعات دیگر ترکیب می شود تا منی را تشکیل دهد.

در حین ارضا شدن مرد، عضلات اطراف کیسه منی منقبض شده و اسپرم و مایع موجود در کیسه منی را به بیرون هل می دهد، درست مانند زمانی که لوله خمیر دندان را فشار می دهیم. کیسه منی در پشت پروستات و مثانه قرار دارد.

وظیفه غده پروستات چیست؟

پروستات یک غده گردو شکل است که در زیر مثانه قرار دارد و مجرای ادرار را احاطه می کند. غده پروستات، کیسه منی را در ساختن مایعی همراهی می کند که مایع پروستاتیک نام دارد و اسپرم را در برگرفته، محافظت و تغذیه کرده و از آن پشتیبانی می کند. مایع سفید رنگ و چسبنده که عمدتا از پروستات می آید، بیشتر حجم منی را تشکیل می دهد. پروستات به غیر از نقشی که در سیستم تولید مثل مردان ایفا می کند، عملکرد مشخص دیگری ندارد.

پروستات در طول زندگی مرد رشد می کند. این بزرگ شدن، گاها مجرای ادرار را مسدود کرده و بر عمل تخلیه اثر می گذارد. اختلال در عمل تخلیه ادرار، علائمی مانند تکرر ادرار، ادرار بیش از حد در طول شب، فوریت ادرار و ضعیف شدن جریان ادرار را موجب می شود. بزرگ شدن یا هایپرپلازی خوش خیم پروستات، با دارو یا انجام بعضی عمل های جراحی درمان می گردد. پروستات همچنین منبع آنتی ژن مخصوص پروستات (PSA) است که در آزمایش خون جهت تشخیص سرطان پروستات مورد استفاده قرار می گیرد.

مجرای ادرار چه کاری انجام می دهد؟

مجرای ادرار توسط یکی از سه فضای استوانه ای آلت تناسلی مرد احاطه شده و در مردان به دو هدف عمل می کند: برای انتقال ادرار از مثانه به خارج و به منظور انتقال منی (سلول های اسپرم و مایع تولید شده توسط کیسه منی و پروستات) به بیرون از نوک آلت. به وجود آمدن بافت زخم در این مجرا، باعث بروز مشکلات ادراری می گردد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا